Hän otti vastaan Jumalan Jeesuksen sydämestä vuosi veri. Se hehkui rakkautta Jumalaa
ja hänen tahtoaan kohtaan. Sen vaikutuksesta ymmärrämme, että pääsemme kokemaan
täyttä elämää vain ristin tietä kulkien. Paavali arvosti suuresti "Kristuksen ristiä".
Sillä hän ilmaisi lyhyesti Herramme sovituskuoleman koko voiman ja siunauksen.
Sitä hän julisti, ja se oli hänen elämänsä toivo ja kirkkaus. Ilmaisulla
"ristin veri" hän osoittaa, miten veri saa merkityksensä rististä. jolla
se vuodatettiin, ja miten toisaalta ristin voima ja vaikutus ilmenee veren
välityksellä. "- - ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, sovittaisi hänen kauttaan itsensä kanssa kaiken niin maan päällä kuin taivaissa." (Kl 1:20.) Yhteys ja muuttuminen Kun puhumme Kristuksen rististä olemme tottuneet ajattelemaan
vain työtä, jonka hän siellä teki puolestamme. Kiinnitämme liian vähän huomiota
siihen, mistä tuo työ saa merkityksensä: Herramme sisäisestä asenteesta, jota
risti vain ulkoisesti ilmensi. Raamatussa ei aseteta etualalle Herran kärsimyksien syvyyttä. Siellä korostetaan Herramme mielenlaatua, joka hänet vei ristille ja joka antoi hänelle voiman pysyä siellä. Tämä ilmenee Herramme sanoista ristillä ja siitä, mitä hän
sanoi, kun hän kehotti opetuslapsiaan kolmessa eri tilanteessa ottamaan
ristinsä ja seuraamaan häntä. Hän puhui tällä tavoin useammin kuin kerran, kun
hän ennusti oman ristiinnaulitsemisensa. Herra tahtoi painaa heidän mieliinsä,
että ristiin liittyi erityisesti yhteys häneen ja se, että hänen
seuraajansa muuttuvat hänen kaltaisuuteensa. Tässä ei ole kyse pelkästään ulkonaisista kärsimyksistä ja
vainoista vaan sisäisestä mielenlaadusta. Tämä käy ilmi Jeesuksen toistuvasta
kehotuksesta: "Kieltäkää itsenne ja ottakaa ristinne." Herramme opettaa edelleen, että ristin kantaminen ei alkanut
hänelle tai hänen opetuslapsilleen silloin, kun heidän olkapäilleen asetettiin
konkreettinen risti. Jeesus kantoi ristiä koko elämänsä ajan. Golgatalla tuli ilmi
mielenlaatu, joka hänellä oli aina ollut. Kokonaisratkaisu: Mitä ristin kantaminen merkitsi Jeesukselle? Me tiedämme, että synnin pahuus ilmenee toisaalta ihmisen
asennemuutoksesta Jumalaa kohtaan. Toisaalta se ilmenee Jumalan
asennemuutoksesta ihmistä kohtaan. Ihmisen kohdalla tästä seurasi lankeemus
pois Jumalasta, vihamielisyys häntä kohtaan. Jumala puolestaan kääntyi
vihassaan poispäin ihmisestä. Ensimmäisessä tapauksessa näemme kuinka kauhea
synnin hirmuvalta on ihmisen elämässä. Toisessa näemme kuinka kauhea synnin
syyllisyys on. Synnin syyllisyys vaati sitä, että Jumalan täytyi tuomita
ihminen. Herran Jeesuksen, joka saapui
vapauttamaan ihmisen synnistä kokonaisvaltaisesti, täytyi käsitellä sekä
synnin valtaa että sen syyllisyyttä. Vaikka käsittelemmekin näitä kahta asiaa
erillisinä, jotta ymmärtäisimme niihin liittyvän totuuden paremmin, synti on
aina kokonaisuus. Siksi meidän täytyy ymmärtää asian eri puolet. Herra poisti
sovituskuolemallaan synnistä aiheutuvan syyllisyyden. Tämä tuli mahdolliseksi
siten, että hän voitti ensin synnin vallan. Jumala käytti ristiä näiden molempien
tavoitteiden saavuttamiseen. Voitto synnin Jeesuksen täytyi siis voittaa
synnin valta. Hän saattoi tehdä tämän vain omassa persoonassaan. Sen tähden
hän saapui maan päälle ihmisenä, joka oli yhtä altis kiusauksille kuin mekin. Pyhän Hengen kasteesta ja sitä seuranneista sielunvihollisen kiusauksista
erämaassa Getsemanen kauhistuttavaan sieluntuskaan ja ristinkuolemaan asti
Jeesus kamppaili kiusauksia vastaan. Hän luopui omasta tahdostaan ja oman
kunniansa etsimisestä. Sielunvihollinen houkutteli häntä perustamaan
valtakuntansa maailmallisin keinoin. Joka päivä Jeesuksen täytyi ottaa
ristinsä ja kantaa sitä. Hän toisin sanoen kadotti oman elämänsä. Hän puhui ja
teki vain sitä. mitä näki ja kuuli Isänsä tekevän ja puhuvan. Jeesusta kiusattiin erämaassa
hänen julkisen palvelustehtävänsä alussa. Sen lopussa hän rukoili
äärimmäisessä tuskassa Getsemanessa. Näistä tapahtumista näkyi epätavallisen
selvästi mielenlaatu, joka oli tyypillistä hänen koko elämälleen.
Sielunvihollinen houkutteli häntä itsetehostuksen syntiin, mutta hän voitti kiusauksen tyydyttää täysin luvallisia tarpeita: ensin kiusauksen saada leipää tyydyttääkseen nälkänsä ja lopuksi kiusauksen väistää ristinkuolema. Näin hän toimi, koska hän tahtoi toteuttaa Isänsä tahdon. Niin Jeesus uhrasi itsensä ja elämänsä. Hän kielsi itsensä
ja otti ristinsä. Hän oppi kuuliaiseksi ja tuli täydelliseksi. Hän sai täydellisen
voiton synnin voimasta omassa persoonassaan, niin että hän kykeni todistamaan: "- - maailman ruhtinas
tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään." Sovituskuolema Kuolemalla ristillä Jeesus
kruunasi henkilökohtaisen voittonsa synnin vallasta. Risti saa merkityksensä
Jeesuksen sovituskuolemasta. Sovitusta tarvittiin syyllisyyden poistamiseksi.
Herra Jeesus tahtoi vapauttaa ihmisen synnistä. Hän kykeni tekemään sen vain
kuolemalla välimiehenä ja ottamalla vastaan Jumalan vihan syntiä kohtaan. Jeesuksen valta poistaa syyllisyys Ja Jumalan tuomio ei
perustunut pelkästään siihen, että hän kärsi niin paljon tuskaa
ja kuoli. vaan myös siihen, että hän kesti kaiken vapaaehtoisesti ja
kuuliaisena Isälle. Jeesus tahtoi kirkastaa Jumalan vanhurskauden. Risti sai voimansa tästä itsensä uhraavasta asenteesta, vapaaehtoisesta ristin kantamisesta. Niinpä Raamatussa kerrotaan: "Hän nöyryytti itsensä ja Oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristinkuolemaan asti. Sen tähden Jumala onkin korottanut hänet korkealle ja antanut hänelle nimen, kaikkia
muita nimiä korkeamman." (Fl 2:8-9.) Siellä kerrotaan jälleen: "Vaikka hän oli Poika, hän oppi kuuliaisuuden siitä, mitä kärsi. Kun hän oli tullut täydelliseksi, hänestä tuli iankaikkisen
pelastuksen aikaansaaja kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaisia." (Hb
5:8-9.) Näin risti osoittaa meille, että me voimme elää Jumalan elämää
vain kadottamalla oman elämämme. Jeesuksen veren Kuuliaisuuden henki, itsensä uhraaminen,
antoi merkityksen ristille ja myös ristin verelle. Tässäkin Jumala ilmoittaa meille
tuon veren voiman. Veri on osoitus Jumalan rakkaan Pojan kuuliaisuudesta
kuolemaan asti. Se on todistus mielenlaadusta, joka sai Jeesuksen päättämään
uhrata verensä, vuodattaa sen, kadottaa oma elämänsä mieluummin kuin langeta
itselleen elämisen syntiin. Se todistaa kaiken uhraamisesta, jotta Isä saisi
kunnian ja hänen nimensä kirkastuisi. Elämä, joka oli Jeesuksen veressä, oli
täysin kuuliainen Jumalalle ja pyhitetty hänelle. Sydän, josta veri vuosi,
hehkui rakkautta Jumalaa ja hänen tahtoaan kohtaan. Pyhä Henki antaa meille kosketuksen
Jeesuksen veren voimasta. Kun tuo voima koskettaa sydämiämme, veri tuo pyhän
vaikutuksensa meidänkin elämäämme. Se vaikuttaa meissä uhrautuvaa
mielenlaatua. Työmme muuttuu Ristiinnaulitun kaltaisuuteen. Uhrautuvuudesta
tulee elämämme korkein ja siunatuin periaate. Jeesuksen veressä on elävä,
taivaallinen voima. Sen vaikutuksesta ymmärrämme, ettemme pääse kokemaan
Jumalan täyttä elämää muuten kuin ristin tietä kulkien. Andrew Murray Andrew Murray eli
vuosina 1828-1917. Hän oli Etelä-Afrikkalainen kirkonmies,
opettaja ja kirjailija. Hän oli systemaattinen ajattelija, joka kirjoitti yli
250 kirjaa ja puolusti evankelista raamatullisuutta omassa kirkkokunnassaan.
Maassaan hän perusti myös tunnustuskuntien välisen rukousliiton. Murray sai
koulutuksensa Aberdeen yliopistossa Skotlannissa ja Utrechtissa, Hollannissa.
Hän osallistui aktiivisesti aikansa yhteiskunnalliseen elämään. Hän pyrki edistämään afrikkalaisten koulutusta ja hyvinvointia ja pyrki estämään kehitystä, joka johti myöhemmin apartheid-politiikkaan. Aikanaan hän toimi rajaseututyössä,
hoiti seurakuntaa, oli yliopiston rehtorina, järjesti suuria evankelioimiskampanjoita ja oli haluttu ja kunnioitettu puhuja ympäri maailman. (Airut, Huhtikuu 2000)
vihan syntiä kohtaan
liittyvät ristiin
Valta ja syyllisyys
vallasta
syyllisyyden poistamiseksi
voiman kosketus
Raamatunkäännös, RK -99